lullethebulle.blogg.se

Mitt namn är Lucas (lulle) och jag gillar bullar, nuff said.

Tal

Kategori: Allmänt

Tes

Datorspel borde också klassas som en giltig hobby!

Argument 1

Varför skulle Shack, debattgrupper, läsning eller korsordslösning ses som mer av en hobby än datorspel? Om något så skulle datorspel vara en överstående hobby jämfört med ovanstånde. Vad jag försöker ta på är att tillexempel shack gärna betraktas som en hobby även fast den inte är en aktiv sådan såsom fotboll eller basket, varför gäller inte detsamma för datorspel?

När man spelar datorspel så ökar hjärnaktiviteten markant och använder då ofta samma kretsar som ansvarar för bland annat logik, problemlösning, finmotorik, planering, snabbt/strategiskt tänkande och mycket mer. När detta kombineras med neurotransmittorer som dopamin vid belöningar i spelet stärks dessa kretsar märkvärt och gör dig bättre på dessa färdigheter på precis samma sätt som att springa flera varv runt fotbollsplanen varje dag gör dig snabbare.

Källa:

http://www.raisesmartkid.com/3-to-6-years-old/4-articles/34-the-good-and-bad-effects-of-video-games

Argument 2

Jag har aldrig spelat fotboll i mitt liv, men fotboll är hemskt och borde förbjudas, samhället skulle vara så mycket bättre när alla inbitna fotbollsentusiaster som blir aggresiva och slåss när dom förlorar och blir hånade av motsåndarlaget, alla som spelar fotboll skulle desutom skada sig mindre!

Låter det fel? Hur låter det om man byter ut ordet “fotboll” med datorspel, “fotbollsentusiaster” mot spelberoende och “skada sig” med bli socialt utstötta? Det medelandet sprids konstant idag utan några problem.

Föräldrar, media och många fler skyller på spel när fler våldsamma brott och skador relateras till fotboll än vad någonsin har kunnat bevisas är kopplat till våldsamma spel. Men det som är problematiskt i detta är att dom enda som ratar datorspelen är de som inte själv har den minsta erfarenhet inom ämnet. Vad ger en person som aldrig ens rört en spelkonsol rätten att stämpla temat som negativt och tillochmed beivra användandet av det helt? Precis som att det är helt fel att tillexempel rata hela sporten fotboll och dess följare utan att aldrig ha rört en fotboll.

Källa:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/europaleague/article17196552.ab
http://www.corren.se/manskligt/aggressiva-foraldrar-problem-for-fotbollen-5834293-artikel.aspx

Motargument

En aspekt som ofta tas upp idag kring datorspel eller mer specifikt våldsamma datorspel är att de har stor påverkan på framförallt ungdommar och barn genom att göra dem mer våldsamma. Incidenter som massmordet på “Sandy Hook Elementary School” där 20 åriga Adam Lanza dödade 26 personer varav 20 barn har kopplats till våldsamma spel av media då Adam även råkade spela spel regelbundet.

Kring liknande scenarion har det skrivits otaligt många studier och medans det har hittats samband mellan våldsamma spel och våldsamt tänkande har aldrig kopplingen kunnat bevisas helt, många studier visar tillochmed motsatsen. Ett exempel på detta är en studie som utfördes under 2008 där 20 svenska barn i årskurs 3-5 examinderades. Hälften av dem spelade regelbundet våldsamma spel och den andra hälften spelade inte våldsamma spel överhuvudtaget. Resultaten blev att barnen resonerade liknande i de flesta fallen förutom i “hämndaktioner” där de barn som inte spelade våldsamma spel regelbundet var betydligt mindre förlåtande och “våldsamma” i sina resoneringar. Så kopplingen man kanske borde överväga är att våldsamma personer dras till våldsamma spel och är då även våldsamma redan innan de plockar upp kontrollerna och börjar sätta siktet på andra i cybervärlden. Studier visar även att detta tillochmed kan ge dem utlopp för sin aggretion och gör med lugnare, detta rör desutom framförallt människor med symptom som gör dem mer naturligt aggresiva.

Källa:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:231377/FULLTEXT01.pdf
http://www.foxnews.com/us/2012/12/16/at-least-26-dead-in-shooting-at-connecticut-school/http://www.statensmedierad.se/upload/_pdf/Statens_medierad_Sammanfattning_Valdsamma_datorspel.pdf

http://adc.bmj.com/content/early/2013/02/21/archdischild-2011-301508.full.pdf+html

Argument 3

Till mångas förvåning så har datorspel en väldigt stor social aspekt. En majoritet av dom spel som spelas idag av ungdomar är så kallade ”online” spel vilket betyder att man spelar med andra människor. Dessutom kräver ofta spelen att man samarbetar och socialiserar sig med varandra konstant för att kunna lyckas i spelet. Jag vet själv tillexempel som en person som spelar regelbundet att jag har skapat otaligt många vänskaper genom spelande och kommunicerar med folk av olika kulturer och etniciteter världen över varje dag. Det är mer än vad man kan säga om man går ner och sätter sig på sitt lokala fik. Vi är alla så passiva och fega ute i samhället och stänger in oss i våra bubblor, när var det tillexempel senast du tog upp en konversation helt på måfå med människor du aldrig träffat i ditt liv? För mig händer det varje dag, med spel som verktyg för kommunikation.

Enligt en studie av Cynthia Carter Ching, professor på ”the University of California” och Christina Wang, från ”the University of Buffalo” så gör spel barn i alla åldrar mer sociala och utvecklar färdigheter som används inom temat. Studien påvisade även förbättrade förmågor i planering, förhandlingar och samarbete.