lullethebulle.blogg.se

Mitt namn är Lucas (lulle) och jag gillar bullar, nuff said.

Vem blir årets lammkött?

Kategori: Allmänt

Tes
Tesen i debatten är: Nacka gymnasium måste sätta stopp för den förnedrings- kultur som finns på skolan.
 
Argument
  • "Få av de elever som börjar gymnasiet har det självförtroendet att de kan värja sig från uppmärksamhet."
  • "När ingen i tillvaron uppskattar ens personlighet och egenheter, trycks allt sådant undan."
  • "...alla elever på Nacka gymnasium utsätts för en orimlig social press."
  • "Gymnasiet är en tid då vi borde lära känna nya vänner och knyta band som varar livet ut, inte en tid då vi lär oss att underkasta oss obscena sociala regler för att bli accepterade."
 
Motargument
  • "Problemet upphör inte när hysterin kring skolstarten har lagt sig." (Låter som om han svarar på argumentet "men det hela försvinner ändå när hela hysterin kring skolstarten lugnat ner sig!")
  • "Varken föräldrarna eller lärarna deltar i det här spelet, de är maktlösa. " (Låter som om han svarar på argumentet "men föräldrarna och lärarna kan lösa det här utan problem. Dom behöver bara...")
  • "De ser ingenting negativt i situationen, det är några äldre killar som kallar dem snygga, det kan väl inte vara så farligt?" (låter nästan som något som argumenterar emot debatören skulle säga men sedan så svarar han på frågan genom att säga emot det genom resten av debattartikeln, så han argumenterar i princip emot sig själv med andras teoretiska argument)
 
Källor
 
Av:
Hjalmar Wiklander
fd elev på Nacka gymnasium
(egen erfarenhet)

Arbeta med debattartiklar

Kategori: Allmänt

Inehåll

  1. Dom menar att flickor brukade ses som jämlika emot pojkar medans nu så överträffar dom i allmänhet det manliga könet och detta bryter mot samhällets generella osagda lagar. Till följd av detta har man börjat se en hårt arbetande kvinna som ett hot och något negativt medans en man med samma egenskaper inte ses som lika tabu.

  2. Härskarteknik eller det vanliga engelska uttrycket “crowd control” är för mig ett sätt att subtilt kontrolera och manipulera större mängder med andra människor för färre människors vinst med högre makt eller status.

  3. Dom menar att problemet är människorna som trycker ner och tystnar flickors prestation och bemärkelser och inte ger uppmuntran att sikta högre utan istället försöka övertala dem att sikta lägre och “ta det lugnt” vilket bara är kontraproduktivt och kommer inte gynna någon i längden.

  4. De tycker helt enkelt att tjejer bör bemötas jämlikt med killar och att tidigare nämda problemet inte borde existera.


Ord och uttryck

  1. Dom menar att tjejerna markant överträffar killarna i sina prestationer och betyg.

  2. Dom menar att experterna blir bekymrade/förvånade.

  3. Dom menar att order “prestation” slitits till meningslöshet och sedan använts till fel tema.

  4. Dom menar att dom sagda genusdebatterna har förbigått mängden och/eller inte berört eller påverkat allmänhetens tänk.

  5. Dom menar att den sagda “bilden av tjejer” är så djupt inristad/fastsydd i männiksors tänkande att man forsfarande har uråldriga tankebanor kring genus specifika teman.

  6. Dom menar att tjejer är jämlika med killar och har samma talanger/flexibiliteter som killar har.


Mönster

  1. I rubriken/ingressen.

  2. Argument:

    1. “Mycket riktigt finns det problem bland de unga kvinnorna idag /.../ Men är vekligen uppmaningar om att de ska dra ner på ambitionen rätt väg att gå?” (motargument)

    2. “För att vara duktig är inget fult.”

    3. “Problemet är dessutom att bilden av tjejer som snälla och söta fortfarande sitter hårt inetsad… ”

    4. “De duktiga tjejerna kommer knappast längre i karrären av att någon tjatar på dem att tagga ner.”

    5. “När vi var tonåringar var det aldrig någon som sa åt oss att bromsa.”

  3. Retoriska frågor:

    1. “Men alltså, prestationsprinsessa - vad är det för ord?”

    2. ”Var finns styrkan i det?”

    3. “Vem vill vara prestationsprinsessa?”

    4. “Och prinsessa - hallå?”

    5. “Har de senaste årens genusdebatt helt gått er om intet?”

    6. “De duktiga killarna, vad ska vi kalla dem? Superhjältar?”

    7. “Men är verkligen uppmaningar om att de ska dra ner på ambitionen rätt väg att gå?”

    8. “Är inte hyllningar av dem, bekräftelse,trygghet och svängrum i en jämnställd miljö bättre?”

    9. “Är det kanske därför ordet prestationsprinsessa ligger så bra i härskarmunnar?”

    10. “Är vi rädda för denna generation supertjejer?”

    11. “Vad gör det med deras självkänsla?”

    12. “Hur påverkar det deras uppfattning om världen?”

  4. Jag tror att de använder slang i sin debattartikel för att deras målgrupp till stor del är deras innehåll, studerande flickor. De använder språk som de kan relatera till så att de ser skribenterna som en vän eller någon dom kan lita på och inte som ännu en formell vuxen som säger åt dem vad de ska göra.
    Slangord:

    1. “...skön slacker-kille...”

    2. “Den leder liksom ingenvart.”

    3. “...tjatar på dem att tagga ner.”

    4. “...framtiden högavlönade glidargubbar…”

Dikter av Gustav Fröding

Kategori: Allmänt

Dom tre dikterna av Fröding jag har valt att läsa:
Den största likheten mellan Frödings dikter är rimm, en kraftig majoritet av dom dikter jag läst av honom använder sig av rimm vilket är den stil jag tänker på när jag tänker på dikter. Förutom det använder han sig även av liknelser, metaforer, anaforer och lite alliteration.

Dikt

Kategori: Allmänt

Dikten är baserad på alliteration, liknelser och personifikation.
 
En sann segrare segrar stilrent som silver, lätt likt luft och oförglömligt omtalat. Sent som solnedgången ska segraren sedan söva sina sorgsna svalor.